Welk hoofdkussen voor welke slaaphouding?

  • Geplaatst op
  • 1
Welk hoofdkussen voor welke slaaphouding?

Lees hier over het ideale kussen voor de verschillende slaaphoudingen: op de rug slapen, op de zij slapen en op de buik slapen.

Slapen doen we ongeveer een derde van onze dag. Wie niet helemaal in de juiste slaappositie ligt, kan fysieke klachten zoals rugpijn en nekpijn krijgen. Een hoofdkussen is daarbij van essentieel belang. Niet alleen hebben alle verschillende slaapposities hun eigen voordelen en nadelen, ze stellen ook allemaal verschillende eisen aan hoofdkussens.
 

Het nut van een hoofdkussen

Het is niet voor niets dat eigenlijk iedereen het liefst slaapt met een hoofdkussen. Het biedt namelijk meer comfort gedurende de nacht om iets onder het hoofd te leggen, wat de kwaliteit van de nachtrust ten goede komt. Daarnaast tilt een kussen het hoofd, de nek en de schouders een beetje op, waardoor ze beter in positie komen ten opzichte van de rest van het lichaam. Zo kan worden voorkomen dat er te veel druk op bepaalde weefsels komt en er aldus blessures ontstaan.
 

Verschillende slaapposities

Het is heel persoonlijk hoe mensen het liefst slapen. Er zijn drie slaapposities mogelijk: op de rug, op de zij en op de buik. Hierna zullen we op alle drie de houdingen verder ingaan.

Op de rug slapen

Vanuit fysiek oogpunt valt er veel te zeggen voor op de rug slapen. Het matras, dat een ondersteunende werking heeft, maakt dan namelijk optimaal contact met het lichaam. Wie op zijn rug slaapt, heeft bovendien een rechte houding en verdraait geen lichaamsdelen. Rugslapers hebben wel meer kans op snurken en slaapapneu. En het is overigens ook niet per se zo dat wie fysiek in de juiste positie ligt, ook de beste nachtrust heeft. Slechte slapers blijken namelijk opvallend vaak op hun rug te slapen.
 

Slaapt u op uw rug? Gebruik dan zeker geen te dik kussen.

Het lichaam van rugslapers ligt gestrekt en bevindt zich in een semi-natuurlijke houding, waardoor slechts minimale ondersteuning nodig is. Gebruikt u een te dik kussen of meerdere kussens, dan wordt de nek overstrekt naar voren en bestaat het risico dat het ademen wordt bemoeilijkt. De vorm van het kussen moet in lijn zijn met de natuurlijke curve van de nekwervels. Heeft u rugpijn en bent u een rugslaper? Dan kan het ook helpen om een kussen onder uw knieën te leggen.

Slapen op de zij

Veel mensen hebben een voorkeur voor op de zij slapen, terwijl er een aantal nadelen aan kleeft. Zo leidt het vaak tot een slapende arm. De druk van het hoofd of zelfs het hele lijf knelt dan de bloedvaten af, waardoor een tintelend gevoel ontstaat. Soms zelfs is de bloedtoevoer zo beperkt dat iemand zijn arm niet meer kan bewegen. Bovendien: door de verdraaiing van het hoofd kunnen de spieren van een zijligger in de nek en schouders lichtelijk samentrekken, waardoor, bij langer liggen in de zijhouding, de spieren minder goed uitrusten en de blessurekans wordt vergroot.
 

Beste hoofdkussen voor zijslapers

De nekspieren van iemand die op zijn zij slaapt, kunnen flink worden ontlast als wordt gekozen voor een wat dikker kussen. Idealiter is het kussen zo gevormd dat de nek- en rugwervels toch in een natuurlijke positie komen tijdens het slapen. Ook een goed matras dat overal evenveel druk geeft, is belangrijk. In de zijligging kan een onevenwichtige verdeling van druk namelijk extra makkelijk leiden tot blessures.
 

Slaaphouding: op de buik

Onderzoeken wijzen uit dat op de buik slapen de ongunstigste slaappositie is. De ruggengraat heeft een natuurlijke curve, door op de buik te slapen wordt die kromming ietwat afgevlakt. Het resultaat laat zich raden: onderrugpijn. U zult ook merken dat uw nek te ver wordt gestrekt wanneer u op uw buik slaapt. Tegenwoordig wordt daarom vaak afgeraden om op de buik te slapen. Mensen die toch geneigd zijn om op hun buik te slapen, kunnen het lijf met hoofdkussens triggeren om ’s nachts toch op de zij of zelfs rug te slapen.

Voor buikslapers is het belangrijk dat ze proberen af te komen van deze slaaphouding. In de tussentijd – of als het veranderen van slaappositie niet lukt – moet ervoor worden gewaakt dat er geen dik kussen wordt gebruikt. Tuurlijk, een kussen is een heel stuk zachter dan een matras en is daardoor aantrekkelijk om te gebruiken. Maar in de buikhouding verbuigt een dik kussen de natuurlijke krommingen van de wervels al snel. Om de ruggengraat op de juiste plek én de juiste wijze support te geven, kunt u een plat kussen onder uw buik plaatsen tijdens het slap en.


Voor alle slaaphoudingen het beste hoofdkussen 

Vanwege de hierboven uiteengezette risico’s, is het van groot belang om te investeren in het juiste hoofdkussen. Nightlife Living heeft een breed assortiment kwaliteitskussens voor iedere slaappositie. De boxkussens zijn bijvoorbeeld geschikter voor zijslapers, terwijl een rugslaper een puntkussen of slaapkussen zal prefereren. Tot slot: door het gebruik zal een kussen na verloop van tijd zijn fermheid verliezen en dus minder tegendruk geven. U kunt het beste eens in de paar maanden goed met uw vuisten in het kussen drukken. Merkt u dat het indrukken steeds makkelijker wordt, dan is het kussen toe aan vervanging.
 

Mocht u nog vragen hebben na het lezen van dit artikel. Plaats hieronder uw reactie en wij antwoorden zo snel mogelijk!

 

 

Reacties

  1. Mascha Grin Mascha Grin

    In uw situatie raden wij u aan om een stevig kussen te nemen, als voorbeeld de stevige boxkussen:

    http://www.nightlifeliving.nl/ducky-dons-stevige-boxkussen-met-latexsticks-donsv.html

    Dit is een goede combinatie met uw matras.

    Mocht u nog vragen hebben dan horen wij het graag.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden